VERKOCHT! Toyota Corolla KE70 Sedan 1.3 Special 1979

 
Toyota Corolla KE70 SEDAN 4 deurs 1.3 Special 1979

Toelating: 11-1979
KM stand: 109.796 km
Kleur: Zilver metallic
APK:  28-11-2019
Motorvermogen: 60 pk
Leeggewicht: 875 kg


MARO prijs: netto scherpe vaste prijs op originele wielenset  € 7.999!

Pakketten kosten rijklaarmaken:-

Hier kunt u het zelf niet voor laten doen!:-)

Pakket 1) De auto is standaard al zo klaar gemaakt. Inclusief zeer uitgebreide lakbehandeling en reiniging, nalopen antiroestbehandeling onderzijde, afleveringscontrole (en bijvullen wat nodig is) qua vloeistoffen, verlichting, bandenspanning e.d., reinigen interieur, LUXE kentekenplaten met kentekenplaatverstevigingshouders  en een ruime hoeveelheid brandstof.  GRATIS!!

De Corolla is rijklaar en direct mee te nemen!

Pakket 2) Tegen meerprijs een set 14″ LM Celica Supra wielenset + originele set totaalprijs € 8.600.

Bijzonderheden:AANGEBODEN IN CONSIGNATIE: Mogelijk de oudste Toyota Corolla KE70 van Europa!

Werkelijk unieke ZEER vroege KE70, welke bij de introductie in 1979 als showroomauto aan de Toyotadealers meegegeven is (verkochte klantenauto’s werden pas in 1980 uitgeleverd), dit is er 1 van en voor zover bekend, is er geen andere introductie/demo/pers auto overgebleven!

Als 4-deurs Sedan extra zeldzaam van deze Corolla generatie (in die jaren was 2 deurs de gangbare keuze), er is nog 1 chromen bumper Sedan in Nederland (1980) en 2 in Duitsland (geel in het Toyota Museum en een overjarige rode (1987!) in particulier bezit en 1 exemplaar blijkbaar in Frankrijk, van het faceliftmodel (vanaf 1982) is er 1 Sedan uit Zuid Frankrijk geïmporteerd in Nederland en er is er 1 uit Suriname onderweg naar Nederland!

In Azië rijden er nog heel veel rond (zelfs nieuwe onderdelen goed verkrijgbaar!), echter in Europa is deze generatie schaars en met name de Sedan.

De globale historie van dit specifieke exemplaar: direct bij de introductie aangekocht door de heer Aten uit Wormerveer, welke hem pas op 25 februari 1980 (de dealer moet hem 3 maanden hebben staan!) op mocht halen en sindsdien beperkt gebruikt heeft en altijd garagegestald heeft. Direct vanaf nieuw voorzien van een Mercasol antiroestbehandeling af dealer. Dit was Schoone B.V. in Krommenie, de dealersticker zit nog op de achterruit!

Helaas in zijn jonge jaren (van de Corolla) wel enkele lichte schadetjes opgelopen, welke naar de maatstaven van die tijd hersteld waren, echter waren juist die punten de pijnpunten enkele jaren geleden en de reden van de restauratie!

Na het overlijden van de 1e eigenaar is de Corolla in 2007 overgenomen door de heer Cees Sneek uit Amsterdam Noord, welke hem direct een Dinitrol antiroestbehandeling heeft laten geven (en in 2011 een nabehandeling) en een binnenstalling gaf uit liefhebberij, naast enkele Mercedes-Benz klassiekers, vrachtwagens en een 1979 Corolla KE30, de voorganger dus. Door het vervallen van de stalling is een deel van de collectie verkocht en sinds begin 2016 is deze Corolla KE70 in eigendom van de huidige eigenaar, welke deze Corolla al sinds 2007 kende en regelmatig zag.
De vorige eigenaar heeft in de 9 jaar circa 10.000 km gereden en goed onderhouden en ergens zo rond 2011 ook de stoelen en achterbank opnieuw heeft laten bekleden.

De huidige eigenaar wilde aanvankelijk alleen de lichte plekjes aanpakken, echter kwam hij tot de conclusie dat de kans erg groot was dat er een fors glans-/kleurverschil op zou treden met de overige originele lak uit 1979, zodat de auto compleet gestript is, inclusief het interieur. Dat maakte gelijk de weg vrij om elk kiertje en hoekje te voorzien van antiroestmiddelen van Caprotech (RX5, RX7 en RX10) met ruime droogtijden!
In de tussentijd was het plaatwerk (op de laspunten van het in 1981 vervangen rechter achterscherm was roestvorming en het 1982 “plamuur” onderaan het linker achterscherm is vervangen door degelijk plaatstaal) weer compleet aangepakt en was alles van binnen en buiten (inclusief instapjes toen de deuren er toch uit waren, motorruimte en bagageruimte was niet nodig) professioneel overgespoten in de originele kleur.
Tijdens het opbouwen voorzien van veel nieuwe rubbers, raamsnorren, chromen bumpers + rubber hoeken, knipperlichten, NOS portiergreepjes (helaas ook oud…), nieuwe luxe kentekenplaten, etc

De laatste jaren is het volledige uitlaatsysteem nog vernieuwd, zijn de remklauwen gereviseerd + nieuwe remblokken en jaarlijkse olieservice, ook al is er de laatste 3 jaar na de restauratie maar 1.200 km bij gereden. Dat is ook de reden dat deze Corolla te koop staat, aangezien er nog meer hobby-auto’s de spaarzame vrije zomerse dagen moeten delen. Mag weg, maar hoeft niet perse verkocht te worden, waarbij alleen een liefhebber deze auto gegund krijgt! Inmiddels volledig MRB belastingvrij (overgangsregeling 2019 is natuurlijk betaald en vanaf november volledig 40 jaar oud!).

Thans in eigendoom van een Toyotaliefhebber die met deze auto’s opgegroeid is (vader werkte bij Toyota DIGO) en nog altijd meerdere Toyota klassiekers en youngtimers in het bezit heeft.

De Corolla is thans te koop voor € 7.950 op de (eerder gerestaureerde) originele stalen wielenset en de gemonteerde gerenoveerde Celica Supra LM wielenset mogen tegen kostprijs (€ 600) mee verkocht worden.


Tevens optioneel diverse reserve onderdelen voorhanden (uitlaatdelen, verlichtingsdelen, plaatwerk, remschijven+blokken+voeringen, kabels, lijsten, snaren, koppakkingsset, ontsteking, etc.). Natuurlijk heeft de auto fors meer gekost, echter men moet realistisch blijven!

Voorzien van een recent taxatierapport (en de vorige exemplaren sinds 2007).

De fotoreportage van de restauratie is aanwezig, tevens de originele autoboekjes, etc. Daarnaast heeft DIT exemplaar model gestaan voor de schaalmodellen van de Corolla KE70 Sedan. Inmeet/laser foto’s aanwezig. Dus een leuke klassieker met een leuk verhaal er achter! Prachtig exemplaar, niet perfect (motorruimte nog in de Dinitrol, scheurtje in het skai van de zijkant van de bestuurdersstoel, een paar vlekjes op het chroom van de voorbumper, kwetsbare rubberen portiergreepjes, mag geen naam hebben, maar is het wel waard om het in alle eerlijkheid te vermelden.

Dit is een particuliere auto in consignatie! Zo goed mogelijk omschreven. Inruil van een leuke kleine auto is bespreekbaar.

 

Comments are closed.